woensdag 16 april 2008

Dys...watte?

Dys...watte?!
De meesten van ons zijn wel bekend met dyslexie, dyscalculie, dysorthografie...maar dyspraxie....???

Dyspraxie blijkt een stoornis te zijn, een stoornis in het handelen. Bij kinderen met dyspraxie is de planning van motorische handelingen onvoldoende geautomatiseerd. Kinderen met dyspraxie hebben een normale intelligentie voor hun leeftijd maar hebben een probleem met het verwerken van informatie en het communiceren wat ze weten of begrijpen.

Net als bij vele stoornissen kan dyspraxie ook in veel verschillende vormen voorkomen. Maar welke vorm van dyspraxie een kind ook heeft, de dyspractische stoornissen kunnen een negatieve invloed hebben op het dagelijks functioneren. Het is vooral van inlvoed op situaties waarbij een zekere planning nodig is

Wanneer er later, wanneer ik voor de klas sta, een ouder naar mij toe komt met de mededeling: 'Mijn kind heeft dyspraxie,' hoop ik dat ik na dit onderzoek een betere reactie kan formuleren dan: 'Dys...watte?'

Geen opmerkingen: